06 December 2009

::Doa Rabithah::

Salam Perjuangan untuk semua mujahid-mujahidah sekalian.

Kebelakangan ini saya kerap kali memutarkan beberapa buah nasyid yang mengingatkan kenangan berukhwah sewaktu alam persekolahan.

Antara lagu-lagu yang mengembalikan kenangan alam persekolahan adalah sumayah oleh hijjaz. Dimana lagu ini merupakan nasyid yang telah dialunkan bersama teman-teman sewaktu di tingkatan 4 sebagai persembahan di hadapan Duli Yang Mulia Sultan Kelantan ketika perasmian MRSM Kuala Krai.

Lagu Pemergian daripada Inteam dan Kau Sahabat dan Kau Teman Sejati daripada Hijjaz mengembalikan kenangan sedih terhadap seorang sahabat yang telah terlebih dahulu menemui ajalnya. Ajal yang telah ditetapkan Allah tetapi melalui perbuatan manusia yang durjana yang telah menggunakan senjata santau.

Sebelum waktu terlambat, ingin sangat rasanya menghargai semua teman-teman yang masih ada di sekeliling penulis terutama teman-teman sefikrah yang terus berjuang mencari redha ilahi. Alunan nasyid Doa Rabithah dendangan Izzatul islam sangat sesuai untuk diputarkan dalam kotak fikiran ini dalam mengingati ukhwah yang terjalin antara kami.

Doa Rabithah
Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela

Semoga Tautan ukhwah ini tetap manis sentiasa sepanjang perjuangan kita mencari rehda ilahi untuk bergelar mujahid dan syuhada di jalan Allah.



"Wahai Mujahid di seluruh dunia walau diamana kalian berada. Buanglah rasa takut didada kalian meskipun kalian berada dalam keadaan sempit dan sedikit. Allah dan Malaikat akan menolong kalian di jalan yang tidak diduga-duga. Tidak ada kemuliaan dalam kehidupan seorang muslim melainkan mati syahid di jalan Allah"

0 comments:

"Magical Template" designed by Blogger Buster